Erfaringer med turnigy 9x oppgradering

Har en Trtnigy 9X som jeg har kjøpt en DIY FlySky oppgradering til. Har nå standard FW, men lurer på å oppgradere til er9X FW. Det er mulig å loet noen små pinner, så skal det være mulig å få data på display også.

Er det noen som har erfaring fra denne oppgraderingen her?

You need to be a member of diydrones to add comments!

Join diydrones

Email me when people reply –

Replies

  • Turnigy 9X blir en knallradio med ny firmware og diverse andre modifikasjoner.

     

    For ny firmware kan du laste ned companion9x (flere firmware) eller eepe (kun er9x). Generell side om firmware: OpenTX

     

    Det som er raskt og lett tilgjengelig er 2 stk servokontakter som limes til 2x6 pin. Disse lar jeg stikke ut i batterirommet for senere oppgraderinger/backup av modeller. Til selve oppgraderingen brukes USBasp fra f.eks Hobbyking. Du ender opp med hunn-kontakt i begge ender så du trenger pinner til å sette imellom.

    Når jeg lodder inn ledninger til kontakt for å oppgradere ny firmware bruker jeg dette bildet fra Gruvin9x Wiki:

    https://code.google.com/p/gruvin9x/wiki/GProg  (nederst på siden)gprog-stock-wiring.jpg

     

    Når du først skrur opp radioen bør du snu 4-veis bryteren opp ned. Da får du + og - knappene den naturlige veien, og dette støttes av ny firmware (OpenTX/ER9X). UP/DN blir da feil vei, men dette er naturlig retning så teksten betyr ingenting.

     

    Bakgrunnsbelysning fra Hobbyking er også enkelt å montere samtidig, og gjør radioen både lettlest og lekker!

     

    Turnigy 9X har utskiftbar sendermodul og er kompatibel med "JR type" sendermoduler. Anbefalt oppgradering er å bytte sendermodul til FrSky som er kjent for både å være rimelig og bra kvalitet. Det gir også større utvalg i mottakere enn den ene originale. Originalmottaker har antakelig vært opphav til noen "Flyaways" på diydrones pga ukompatibel failsafe men det skal nå være fikset på nyere APM. Uansett så anbefales skifte til FrSky.

    Velger man Turnigy 9XR i stedet, kommer den ferdig med alle disse oppgraderingene! Man må bare kjøpe sendermodulen utenom. Prisforskjellen mellom 9X og 9XR er minimal og man sparer arbeid med ved å slippe å skru og lodde. 9XR har veldig gode stikker. Men utformingen er litt spesiell, og for min smak så finner jeg den ubehagelig å holde i. Men det gjelder nok ikke for alle :)

     

    Oppgradert 9X og original 9XR kan begge kobles til PC med USBasp for å ta backup av modellminne eller sette opp nye modeller rett fra PCen!

     

  • smartieboards har det du trenger av harware for å modde 9x.

  • Hei!

    Har selv gjort det meste med denne radioen, mest for morroskyld. Det er store muligheter rundt denne, og ikke minst etterfølgeren som har betegnelsen Turnigy 9XR, som har mye bedre stikker, men kan bygges om på samme måte. Det er et eget dedikert forum for denne radioen og programvare utviklet av flere. Hvis du kjøper Turnigy 9XR, så er denne ferdig med innebygget programerer og instalert en versjon av er9X programvaren.

This reply was deleted.